گروه دانش بنیان الووفنی کار

علت سوختن خازن کولر گازی

علت سوختن خازن کولر گازی

خازن‌ها در کولرهای گازی اسپلیت برای تنظیم و مدیریت جریان الکتریکی و ولتاژ استفاده می‌شوند. این خازن‌ها به‌طور عمده در دو بخش مهم از کولر گازی، یعنی فن‌ها و کمپرسورها، استفاده می‌شوند که معمولا یکی از علت های شایع بروز مشکل کولرگازی ها و اسپیلت ها سوختن خازن کولرگازی و کارنکردن یا سرد و خنک نشدن کولرگازی و اسپیلت های مختلف دیواری(دو تیکه) و پنجره ای خرابی خازن است.در این مقاله به بررسی علت سوختن خازن کولر گازی و آموزش نحوه تعمیر کولرگازی اسپیلت می پردازیم.اگر شما هم به تعمیرات کولرگازی پنجره ای،اسپیلت یا داکت اسپیلت علاقه مند هستید،پیشنهاد میکنیم مقاله:17 مشکل شایع کولرگازی و نحوه تعمیراسپیلت را مطالعه نمایید.

 

تماس با تیم دانش بنیان الووفنی کار در تهران و شهرستان ها

09127714246

09395004983

09101427298

شاید برای شما یا تعمیرکار و سرویسکاران کولرگازی اسپیلت این سوال پیش آمده که خازن کولر گازی چیست و کجاست یا نحوه تعویض آن چگونه است؟

خازن ها در سیم کشی کندانسور کولر گازی کولرگازی و اسپیلت ها به عنوان راه انداز قبل از قطعاتی مانند فن کندانسور(یونیت بیرونی) و کمپرسور(موتور کولرگازی و اسپیلت) قرار می گیرند که در این بخش علت سوختن خازن کولر گازی فن و موتور کولرگازی را توضیح میدهیم:

1. فن‌ها (پنکه‌های داخلی و خارجی): خازن‌ها برای کمک به راه‌اندازی و کنترل سرعت فن‌های داخلی و خارجی کولر گازی اسپیلت استفاده می‌شوند. با تنظیم جریان الکتریکی و ولتاژ مورد نیاز برای فن‌ها، خازن‌ها کمک می‌کنند تا فن‌ها با عملکرد بهینه و با مصرف انرژی کمتر عمل کنند که یکی از علت سوختن خازن کولر گازی می تواند خرابی و آمپر کشیدن فن باشد.

2. خازن کمپرسور کولرگازی(خازن موتور): 

خازن‌ها برای کمک به راه‌اندازی و بهره‌وری بهتر از کمپرسور کولر گازی استفاده می‌شوند. با فراهم کردن جریان الکتریکی ولتاژ مناسب و به‌طور همزمان با فشار مورد نیاز برای کمپرسور، خازن‌ها به بهبود عملکرد کمپرسور و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند.در بسیاری از کولرهای گازی خازن کمپرسور بصورت دائم کار در سیستم قرار می گیرد که یکی از علت سوختن خازن کولر گازی نیز داغ کردن و کاهش عمر خازن های دائم کار کولرگازی است.

باید یادآور شد که خازن ها فقط در نوع کولرگازی های معمولی استفاده شده و در کولرگازی های اینورتر کاربردی ندارد.(می تواند یکی از علائم تشخیص کولر گازی کولر اینورتر از معمولی باشد)

 اگر کولرگازی شما اینورتر است و فن کندانسور یا کمپرسور آن کار نمیکند باید برای فهمیدن علت کار نکردن کولرگازی و تعمیرات اسپیلت از یک متخصص تعمیرات برد کولرگازی های اینورتر کمک بخواهید. 

 به طور کلی،عملکرد خازن در کولر گازی علاوه بر راه اندازی قطعات متحرک کمک به بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی و برق و افزایش عمر مفید دستگاه کمک می‌کند. این خازن‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم الکتریکی کولر گازی در بهره‌وری و کارایی دستگاه تأثیرگذار هستند

تعمیرات کولرگازی-اسپیلت غرب تهران

علت سوختن خازن کولرگازی و اسپیلت های پنجره ای،دو تیکه و داکت اسپیلت ها چیست؟

تماس با تیم دانش بنیان الووفنی کار در تهران و شهرستان ها

09127714246

09395004983

09101427298

سوختن خازن در کولرهای گازی یک مشکل رایج و ایرادات عمده کولرگازی است و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در اینجا چند علت اصلی برای سوختن خازن در کولرهای گازی را بررسی می‌کنیم:

1. علت اصلی سوختن خازن کولر گازی-کارکرد نادرست خازن کولرگازی اسپیلت : 

یکی از علت‌های اصلی سوختن خازن کمپرسور و فن کندانسور کولرگازی ممکن است ناکارآمدی یا نادرستی در عملکرد کولر گازی باشد. مثلاً، اگر فشار گاز کولرگازی یا میزان شارژ کولرگازی کم یا زیاد باشد یا دمای کولر به طور نامناسب تنظیم شود، ممکن است روی خازن فشار زیادی ایجاد شود که موجب سوختن و نیاز به تعویض خازن کولرگازی اسپیلت شود.

2. استفاده از خازن نامناسب بزرگترین علت سوختن خازن کولر گازی

استفاده از خازن‌های نامناسب یا کیفیت پایین می‌تواند باعث سوختن خازن شود. خازن‌های با کیفیت پایین ممکن است ناپایداری در جریان الکتریکی داشته باشند یا نمایانگر ایرادات دیگر باشند که باعث سوختن خازن کولرگازی می‌شود.

3. سن خازن کولرگازی اسپیلت و پایان عمر آن: 

همانند سایر قطعات الکترونیکی، خازن‌ها نیز با گذر زمان تجزیه و تحلیل می‌ روند،خراب شده و عمر آنها کاهش می‌یابد. خازن‌های قدیمی‌ کولرگازی ممکن است به دلیل خستگی و خراب شدن مواد دی الکتریک در ساختار داخلی خازن سوخته و از کار بیفتند.در سرویس سالیانه و تعمیرات کولرگازی های برند ایران رادیاتور،ال جی،اسنوا،اوجنرال و جنرال،ایوولی،سامسونگ،توشیبا قدیمی توسط تعمیرکاران و سرویسکاران گروه دانش بنیان الووفنی کار تست و کیفیت خازن مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض شده و مشکلات آن برطرف میگردد.

4. تغییرات ولتاژ یا جریان: تغییرات ناگهانی در ولتاژ یا جریان الکتریکی که به خازن اعمال می‌شود، می‌تواند باعث سوختن آن شود. این تغییرات ممکن است به عنوان نتیجه‌ای از فعالیت‌های خطاکارانه مانند اشکال در سیم کشی کولرگازی،ضعیف بودن کانکتورها و عدم اتصال صحیح به سر خازن کولرگازی اسپیلت،جریان کشیدن سیم ها و سوختن پایه های خازن اسپیلت کولرگازی  یا ایراد و نوسان ولتاژ برق شبکه برق رخ دهد.

5. دمای زیاد کندانسور یکی دیگر از عوامل سوختن خازن کولرگازی:

 دمای بالا یا تغییرات دمایی ناگهانی نیز می‌تواند به سوختن خازن در کولر گازی هایی با موتور پیستونی،اسکرال و اسکرو(مارپیچی) و روتاری کمک کند. در مواقعی که کولر گازی در محیط‌های داغ و یا در معرض آفتاب قرار دارد،یا عدم سرویس سالیانه دقیق کندانسور و اواپراتور و آمپر بالای مصرفی کمپرسور می تواند علت افزایش حرارت و داغی بدنه کمپرسور(موتور) و اورلود یا گیریپاژ کمپرسور شده و علت سوختن خازن کولر گازی اسپیلت شود.

6. تراکم و تجمع گرد و غبار دور خازن و قطعات کندانسور کولرگازی: 

تجمع گرد و غبار در داخل یا دور خازن می‌تواند به افزایش دما و در نتیجه علت سوختن خازن کولر گازی منجر شود.

 

نحوه تست و اندازه گیری ظرفیت و تعویض خازن کولرگازینحوه تست و اندازه گیری ظرفیت و تعویض خازن کولرگازی

نحوه تست و تعویض خازن کولرگازی اسپیلت

علت سوختن خازن کولر گازی

تماس با تیم دانش بنیان الووفنی کار در تهران و شهرستان ها

09127714246

09395004983

09101427298

 

کلیه خازن های الکترولیتی بر حسب ظرفیت های میکروفارادmf،نانوفارادnf و پیکوفارادpf سنجیده می شوند.

خازن کولرهای های با ظرفیت های 35 الی 65 میکروفاراد و خازن های فن کولرگازی با ظرفیت 2 الی 5 میکروفاراد توسط شرکتهای سازنده کولر گازی طراحی و درون کندانسور یا اواپراتور کولرگازی اسپیلت ها نصب می شوند.

به منظور آموزش نحوه تست و تعویض خازن کولرگازی شما باید دارای دستگاه خازن سنج(کلمپ مولتر متر) و یا دستگاه LCمتر باشید و نحوه کار با این دستگاه ها را آموزش دیده و سیم کشی داخلی کولرگازی را و اتصالات کنتاکتور درون کندانسور را بلد باشید.

آموزش تست ظرفیت و نحوه تعویض خازن کولرگازی:

علائم سوختن خازن کولر گازی:

سوختن خازن کولر گازی یکی از عواملی است که مستقیما روی موتور یا کمپرسور تاثیر گذاشته و مانع از چرخش کمپرسور اسکرال و روتاری یا پیستونی و سرد نکردن یونیت داخلی کولرگازی می شود.

از علائم ظاهری خراب بودن یا سوختن خازن کولر گازی می توان به باد کردن خازن،جرقه نزدن آن زمان اتصال کوتاه و دشارژ شدن آن،روشن نشدن کولر 

در لحظه استارت،روغن پس دادن خازن،و ترکیدگی بدنه خازن اشاره کرد.

برای تست ظرفیت خازن کولرگازی در ابتدا باید فیوز برق کولرگازی را قطع نموده و از قطع بودن برق کولرگازی اسپیلت اطمینان حاصل کنید.سپس سیم های متصل به خازن کولرگازی را قطع کرده و آن را با متصل کردن پایه های خازن به هم توسط تکه سیمی دشارژ کنید.

سپس ولوم مولتی متر را بر روی خازن سنج گذاشته و دو سر پراب مولتی متر را بر به پایه های خازن کولرگازی اتصال دهید.در صورت سالم بودن خازن کولرگازی عدد نشان داده شده روی نمایشگر مولتی متر یا ال سی متر با عدد نوشته شده روی خازن استوانه ای شکل کولرگازی اسپیلت باید بر حسب میکروفاراد برابر باشد.

در غیر اینصورت باید جهت خرید خازن کولرگازی به فروشگاه های لوازم الکتریک صنعتی مراجعه نموده و خازن مورد نیاز با کولرگازی خود را خریداری و سیم کشی و اتصالات آن را مشابه قبل وصل نمایید تا کولر گازی شما تعمیر و مجددا راه اندازی شود.

اگر پس از بازکردن خازن کولرگازی اسپیلت محل و نوع سیم کشی خازن را فراموش کردید به نقشه برق کشی و سیم کشی نصب شده روی کندانسور(یونیت بیرونی)کولرگازی خود توجه کنید و مطابق با نقشه سیم کشی کولرگازی خود،اتصالات خازن را نصب نمایید.اگر نقشه سیم کشی بر روی کولرگازی وجود نداشت با توجه به ذکر مدل کولرگازی میتوان آن را دانلود کرد.

راه و روش های جلوگیری از سوختن یا خراب شدن خازن کولرگازی پنجره ای،اسپیلت(دو تیکه) و داکت اسپیلت:

علت سوختن خازن کولر گازی و آموزش جلوگیری از سوختن و خراب شدن خازن کولرگازی اسپیلت

در ابتدا باید این را بگوئیم که خازن کولرگازی قطعه ای مصرفی است و با توجه به کیفیت ساخت آن و میزان لوازم مصرفی درون خازن یا پایان عمر این قطعه امکان سوختن یا خراب شدن آن وجود دارد که نمیتوان این عوامل را علت سوختن خازن کولرگازی نامید زیرا این قطعه کولرگازی جزو قطعاتی است که در سرویس و تعمیرات کولرگازی توسط تعمیرکار و سرویسکار کولرگازی هر ساله تعویض می گردد.

اما به منظور جلوگیری از سوختن خازن های کولرگازی اسپیلت و پنجره ای یا افزایش عمر مفید آن ها باید موارد زیر را در نظر گرفت:

1-خازن کولر گازی را از مراکز فروش و برند و مارک های معتبر کولرگازی خریداری کنید

2-اتصالات و کانکتورهای خازن کولرگازی را هر ساله بازدید کرده و در صورت شل بودن و خرده شدن پایه های خازن و اتصالات،مشکل را برطرف کرده و از سفت بودن آن ها مطمئن شوید.

3-میزان جریان نامی و مجاز مصرفی کولرگازی اسپیلت را اندازه گیری نمایید و در صورت بالا بودن توسط تعمیرکار کولرگازی میزان آن را کاهش دهید.

4-از ضربه زدن به خازن کولرگازی اجتناب کنید و در صورت شل بودن بست محافظ خازن،آن را سفت کنید.

5-از تمیز بودن پایه های خازن کولرگازی اطمینان حاصل کنید و در صورت کثیفی کمی آن ها را با سمباده نرم تمیز کنید.

6-در صورت باد کردن و یا نشتی روغن خازن،ابتدا علت آن را پیدا کرده و برطرف نمایید،سپس خازن معیوب را تعویض نمایید.

7-از سالم بودن سیم کشی و قطعات قبل و بعد از خازن کولرگازی اطمینان حاصل کنید

و در آخر با سرویس و شستشوی سالیانه کندانسور و اواپراتور،تکمیل شارژ گاز کولر گازی،شارژ روغن کمپرسور و موتور کولرگازی و رفع لرزش های احتمالی،بررسی سلامت و تعویض کنتاکتور کولرگازی اسپیلت، بار الکتریکی و جریان کشی مضاعف روی کمپرسور،فن  و فشار زیادروی خازن را کاهش داده تا طول عمر خازن های دو پایه و سه پایه کمپرسور کولرگازی افزایش یافته و مانع از سوختن آن ها شویم.   

تماس با تیم دانش بنیان الووفنی کار در تهران و شهرستان ها

09127714246

09395004983

09101427298

سخن پایانی:

برای جلوگیری از سوختن خازن در کولر گازی یا تعویض آن، مراقبت‌های مناسبی مانند نظافت دوره‌ای و سالیانه کولرگازی ، استفاده از خازن‌های با کیفیت و اجرای نگهداری دوره‌ای توسط تکنسین‌های متخصص تعمیر کولرگازی مهم است.

به منظور افزایش عمر و کارایی های سیستم کولرگازی،تعویض،جابجایی و تعمیرات اسپیلت کولرگازی،رفع نشتی و شارژ گاز کامل و تکمیلی کولرگازی،بررسی علت و تعمیر آبریزی از یونیت داخلی، نصب کولرگازی اسپیلت های تک و سه فاز ایستاده بین 7000 تا 70000 بی تی یو،پنجره ای و دو تیکه،تعویض خازن،اجرای سیم کشی و لوله گذاری رو کار و توکار کولرگازی و انجام خدمات جزئی و کلی انواع برند کولرگازی های ایرانی و خارجی در تمامی مناطق و محله های تهران و نمایندگی های مجاز ما در شهرستان های: اصفهان،شیراز،قم،کرمان،مشهد،رشت و انزلی،گرگان،کیش و قشم،بندرعباس،آبادان،اهواز،گرگان،آمل و بابل و نور و نوشهر و چالوس،همدان و قزوین،کرمانشاه و کردستان، توسط نمایندگی های مجاز نصب،تعمیرات و تعویض کولرگازی اسپیلت در محل با کارشناسان تیم دانش بنیان الووفنی کار در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *